ŠESTINEDĚLÍ PO CÍSAŘI – 10 tipů jak ho lépe zvládnout

Den, kdy porodíte není jen dnem, kdy se narodí nový človíček. Tímto dnes se narodí i nová žena. Nová verze vašeho já! To, co bylo předtím, už nikdy nebude stejné.

Tento den změní vše, a to od základu.

Já po porodu zažívala nesmírně těžké období. Připadala jsem si neschopná, protože jsem nedokázala porozumět svému dítěti. Nechápala jsem proč pořád pláče. A nedokázala jsem přijít na to, co by potřeboval.

K tomu jsem byla moc unavená. Dokázala jsem spát hodiny a hodiny. No tom by nic nebylo, ale já si připadala divně. Měla jsem přece ještě tolik práce okolo. Navařit, vyžehlit, uklidit. Určitě to znáte, že?

A moje přecitlivělost dosahovala sned nejvyššího stupně Richterovy stupnice. Zemětřesení na každodenním pořádku. Pamatuji si jak jsem sledovala hodiny a čekala na manžela až se konečně vrátí z práce. A když se otevřely dveře, tak jsem plakala a plakala, že nevím co dělat a vlastně už nemůžu. Po prvním porodu jsem se zkrátka dotkla dna.

Možná jsi tam byla i ty? Anebo tam právě jsi?

A JAK Z TOHO VEN? Uvedu své tipy jak zvládnout společné sžívání se. Já je pochopila až časem a díky nim jsem si konečně užila své třetí mateřství od počátku.

TIP 1: BUD´ K SOBĚ LASKAVÁ

Tohle není náhodou jako bod 1. Ty a tvoje potřeby jsou na prvním místě a vše bys měla dělat tak, abys byla spokojená právě TY.

V šestinedělí spi kdykoliv, když spí i miminko. Nabíráš sílu po těhotenství a porodu. Tvé tělo se zotavuje z velké operace a k tomu ještě vyživuje nejen tebe, ale i tvé dítě. A to už je kus práce! A jak určitě víš, nejvíce tělo regeneruje právě ve spánku.

Nesnaž se být dokonalou mámou a vůbec si nedělej výčitky, že něco nestíháš. Šest týdnů není dlouhá doba a určitě je v okolí někdo, kdo ti rád pomůže třeba s vařením, voděním starších dětí do školy nebo kroužků. Jen se musíš poptat.

Netahej těžké věci. Pokud máš starší děti a potřebují pomazlit, tak se s nimi domluv, že se bude mazlit v sedě na stoličce nebo na gauči. Namáhala bys tak zbytečně jizvu a zhoršila průběh hojení.

Uvidíš, že tvé tělo ti bude moc vděčné za tento čas plný ohleduplnosti a laskavosti k sobě samé.

TIP 2: NEČTI TY PŘÍRUČKY

Taky máš nastudovány všechny možné i nemožné výchovné příručky, příručky o tom jak správně nosit dítě, atd.? Já byla u prvního dítěte stejně bláhová.

Teď hned na to zapomeň! Podle mě je mnohem důležitější si s miminkem povídat a snažit se pochopit, co se mu děje. Děti po císaři potřebují znovu nabýt jistotu, že tam pro něj jsi. Dítě bylo vytaženo z dělohy aniž by samo chtělo. Pak jste byli odděleni a oba jste si nepřáli nic jiného než být spolu. Takže spěte spolu, nos miminko v šátku a buď co nejvíce s ním.

Domazlete se, doňufejte se a dočerpejte vše, co vám bylo v porodnici sebráno…  společné chvíle plné jistoty, že tam jste jeden pro druhého.

TIP 3: ŘEKNI SI O POMOC

Tohle jsem už zmínila výše. V šestinedělí je to nevyhnutelnost. Řekni si o podporu svému okolí. Popros kamarádku či maminku, aby ti navařila, vyžehlila, vzala děti ven, přišla tě rozveselit atd. Já vím, že často chceme být dokonalé ženy, které zvládnou vše. Ale v tomto případě se oplatí myslet na sebe a své pohodlí. Budeš tak ve větší pohodě.

TIP 4: SVATÉ ŠESTINEDĚLÍ

Tento bod je pro mnohé nezvyklý. Odvykly jsme si ctít pravidla a myslíme si, že dny po porodu jsou stejné jako každý jiný den. Jenže opak je pravdou. Šestinedělí je doba, kdy se sžívá rodina. Vítá mezi sebou nového člena a utvářejí se nová pravidla fungování rodiny, tak aby všem v ní bylo dobře.

Doporučuji dodržet období žádných návštěv. Já měla povolené jen rodiče a bylo to, oproti předchozím dvěma šestinedělím, krásné a osvěžující. Chápu, že se všichni těší jak uvidí miminko, ale ty a tvá rodina máte přednost.

Pokud chce někdo přijít, tak by měl donést třeba hrnec polévky a vzít ven děti i psa 😊

TIP 5: TEPLO

Podle tradiční čínské medicíny i dle starých slovanských tradic, žena při porodu ztrácí teplo a proto je v šestinedělí důležité držet se v teple.

Obleč si teplé oblečení a na nohy dej teplé ponožky. Nezdržuj se v místnosti, kde se zrovna větrá. Kdysi si ženy celé šestinedělí neumývaly ani vlasy, protože nejvíce tepla ztrácíme právě hlavou. Pokud to tak dlouho nevydržíš, zkus vydržet si neumývat vlasy alespoň pár dní po porodu.

Nezapomeň i na teplou sprchu a také můžu doporučit solný pytlík. Můžeš si ho ušít sama anebo popros kamarádku, které má šicí stroj. Stačí ušít polštářek o velikosti 20x10cm a do něj vsypej hrubou mořskou sůl. Polštářek před použitím ohřej v mikrovlnce a dej si ho pod chodidla nebo na kostrč a užívej si pocit jak se ti teplo rozlévá po celém těle.

Příjemné je i popíjení teplých čajů. Na trhu je spousta čajů vhodných pro kojící matky a já ještě doporučím čaje s kořením, které prohřívá zevnitř – zázvor, kardamon, kurkuma (je i protizánětlivá), skořice. Můžeš vyzkoušet z ajurvédy známé zlaté mléko (prvně si vyrob pastu: přiveď k varu ½ hrnku vody, zeslab oheň a přisyp ¼ hrnku kurkumy. Vše míchej dokud se nevytvoří hustá pasta, což může trvat 5-10min. Výroba zlatého mléka: dej do kastrolu hrnek tvého oblíbeného mléka (kravské, kozí, ovesné, atd), přidej půl čajové lžičky kurkumové pasty. Vař na středně slabém ohni přibližně 5 min. Před pitím přidej ½ lžičky kokosového oleje nebo ghi. Můžeš přidat i další koření jako je skořice, zázvor a v případě potřeby si ho oslaď medem. Zbývající pastu skladuj v ledničce max po dobu 2 týdnů.) Nejlepší je podávat před spaním… ZZZZZZZzzzzzzzzzzz.

Jsou ale i bylinky, které se při kojení nebo po císařském řezu nedoporučují. Nejsem bylinkářka, ale našla jsem mezi zakázanými čaji čaj mátový a z maliníkového listí.
Doporučuji dodržet období žádných návštěv. Já měla povolené jen rodiče a bylo to, oproti předchozím dvěma šestinedělím, krásné a osvěžující. Chápu, že se všichni těší jak uvidí miminko, ale ty a tvá rodina máte přednost.

TIP 6: ZAVAŽ SI ŠÁTEK

Po porodu mi dělalo moc dobře, když jsem měla zavázané bříško do šátku nebo šály. Měla jsem pocit bezpečí a tepla. Navíc bylo příjemné, když jsem necítila jak mi mé prázdné bříško visí. Pocitově vnímám, že to bylo fajn i pro vnitřní orgány, které se v těhotenství posouvají do jiných míst (aby udělaly místo miminku). Určitě to vyzkoušej! Šátek jsem nenosila celý den. Svaly by si pak zvykly na neustálou oporu a zlenivěly by.

Jako alternativa šátku mohou být stahovací kalhotky nebo pás. Já jsem je asi týden používala, ale mě neseděly. Fungovaly krásně, to jo, ale jsou ušité z umělých materiálů a jizva ani intimní části nemohou dýchat a to není úplně žádoucí. Ledaže bys sehnala bavlněné bombarďáky ala Bridget Jones, pak by to bylo fajn.

TIP 7: VOLNOST NA VZDUCHU

Dopřej jizvě volnost kdykoliv to jen bude možné. Když bude miminko spinkat anebo bude v náručí partnera, sundej si oblečení z jizvy a nechej ji volně na vzduchu. Pokud tvé bříško visí přes jizvu, ulehni tak aby jizva byla volná.

Kde není dostatek vzduchu, tam bohužel snadněji vzniká zánět.

TIP 8: HÝBEJ SE

Nemyslím tím cvičit nebo dělat turistiku, ale hýbej se po bytě/domě každý den o trošku více než předchozí. Jen tak tělu pomůžeš s rychlejší regenerací a rozproudíš krev a lymfu (zamezíš tak otékání nohou).

TIP 9: SPANÍ A KOJENÍ

Spi s miminkem poblíž tebe. Já tohle bohužel pochopila až s třetím dítětem a syn spal se mnou v posteli. Starší děti na tom nebyly o tolik hůře, spaly v postýlce hned vedle mě.

Spaní na jedné posteli mělo pro mě obrovské výhody. Mohla jsem neustále čichat ke svému miminku (já fakt zbožňuji tu vůni) a bylo to tak pohodlné na kojení. Nemusela jsem vstávat a mohla kojit na požádání, čímž se dostávám k tipu ohledně kojení. Nestresuj se časovým plánem, který ti dali v porodnici (tuším to pořád je kojit co 3 hodiny), ale pokud je vše v pořádku, tak koj na jeho požádání.

Spaním a kojením dodáváš miminku pocit blízkosti a zvláště děti po císařském řezu potřebují tohle cítit. Dělej vše tak, aby to bylo příjemné tobě a nestresovala si se zbytečně. Vidím to jako dnes, když jsem hlídala hodiny, abych kojila co 3 hodiny. Pak jsem se ještě stresovala vážením, abych v konečném důsledku zjistila, že když jsem dítě posunula o 5 cm jinam, tak váha vážila úplně něco jiného.

Mýtů a problémů s kojením je nespočet. Pokud máš s kojením nejasnosti či problémy, můžeš se obrátit na moji kamarádku Janu, která je poradkyní přirozeného kojení. Na jejich stránkách o přirozeném mateřství se můžeš dozvědět více.

TIP 10: PŘIJETÍ

Tohle je nejtěžší část. Shodly jsme se na tom s ostatními Císařovnami. Už v šestinedělí se ti mohou vracet nepříjemné vzpomínky na porod císařským řezem. Možná máš v okolí někoho, s kým si můžeš otevřeně o svém porodu popovídat. Pokud se setkáš s nepochopením ze svého okolí, můžeš se přidat k nám do uzavřené skupinky žen po císařském řezu. Většina žen si prošla stejnými pocity jako máš právě ty.

Dobrým pomocníkem je i sepsání vlastního porodního příběhu. Vypíšeš se tak ze všech svých pocitů. Ten pak klidně můžeš roztrhat, spálit anebo sdílet s císařovnami u nás ve skupince.

Chceš-li znát mou cestu k přijetí sebe jako Císařovny včetně tipů jak pečovat o svou jizvu na duši i na těle, podívej se zde na můj eBook Jak pečovat o sebe a jizvu po císařském řezu aneb přijetí sebe jako Císařovny.

Další terapeutickou cestou může být speciální masáž žen po císařském řezu, kraniosakrální terapie či kineziologie. Možností jak přijmout vše co se stalo je několik.

Jsem žena, která si vysnila rodit přirozeně. Ale jsem si měla prožít něco jiného… Stala se ze mne CÍSAŘOVNA.

Provázím ženy trnitou cestou k přijetí sebe jako CÍSAŘOVNY. Nejsi v tom sama.

JSME CÍSAŘOVNY!

petra@petradrahosova.cz

Stáhni si můj eBook zdarma zde:

Objednej si můj eBook zde: